2015. február 14., szombat

Sült cékla, sült tök, sült hús

A mai menüt a véletlen, az ötlettelenség és a kíváncsiság hozta össze. Először is, a gyerekek egy "üzletkirándulás" során bepakoltak a kosárba egy-egy sütnivaló tököt. Ők csak babáztak velük, én viszont még nem tudtam mi lesz vele, de reméltem, hogy megússzuk a kommersz sült tök témát. Másodszor is, a héten többször szembejött velem a cékla, mint köret, de még nem próbálkoztam vele, viszont kíváncsi voltam, mit lehet kihozni belőle. Harmadszor pedig, ötletem sem volt, mi legyen a hétvégi menü, ami aránylag gyorsan összedobható, laktató de mégsem unalmas. Hát így állt össze a gyömbéres sütőtökkrémleves, a fokhagymás hirtelensült karaj és a sült cékla hármasa.

Sült cékla (a recept innen származik: http://www.tutitippek.hu/blog/sult-cekla.php)

Hozzávalók:
  • kb. 80 dkg cékla
  • 6 ek olívaolaj (kakukkfüves!)
  • 6 ek  balzsamecet (lehet, hogy 5 is elég!)
  • 6-8 gerezd fokhagyma
  • oregánó (érzésre úgy 2 evőkanál)
  • só, bors
Elkészítés:
  1. A céklát meghámoztam, a gumókat nem túl kis darabokra vágtam (minden gumót 8 felé vágtam csak). Beledobtam a nagy jénaiba, és ráhajítottam a késsel préselt fokhagymagerezdeket.
  2. Az olajat és az ecetet összekevertem, rálöttyintettem a céklára és megszórtam az oregánóval.
  3. Rátettem a jénai tetejét, és jól összeráztam, hogy a céklát mindenhol bevonja az ecetes-fűszeres olaj.
  4. 200 fokon kb. 1 óráig sütöttem.
Amíg a cékla megkezdte a sülést, felvágtam-kimagoztam-befűszereztem a tököt, és betoltam a cékla alá a sütőbe (kb. 15-20 perccel a cékla után, így egyszerre lettek kész). Amúgy így készült:

Sütőtökkrémleves (a recept innen származik: http://streetkitchen.blog.hu/2014/10/31/isteni_sutotok_kremleves)

Hozzávalók:
  • egy szép nagy sütőtök (vagy inkább két nem annyira nagy)
  • pár sárgarépa
  • 1 dl olívaolaj
  • egy csipet garam masala (na jó, kicsit több is elfér rajta!)
  • 30 g vaj
  • kb. 3cm friss gyömbér
  • 2 dl kókusztej
  • egy egész narancs leve (illetve ennek híján narancslé)
 Elkészítés:
  1. Sütőtököt feldaraboltam (4-be vágtam), kimagoztam, a répát megpucoltam. A tököket és a répát tepsibe tettem. Meglocsoltam olívaolajjal, megszórtam garam masala fűszerrel, kis vizet öntöttem alá, és 180 fokon kb. 50 percig sütöttem.
  2. Egy lábasban megolvasztottam a vajat, beledobtam az összeaprított gyömbért. A tökről lehúztam a héját és a répával együtt a lábasba dobtam.
  3. Belelöttyintettem a kókusztejet és a narancslevet és botmixerrel simára pürésítettem.
  4. 4-5 dl vízzel felöntöttem, sóztam-borsoztam, (az eredeti recept szerint ezen a ponton lehet beletenni chilit, de jelen esetben nem chiliztem a gyerekek miatt, a gyömbértől amúgy is pikáns lett).
  5. Összerottyantottam és kész is. Sütőtökchips-szel díszíthetős (mi anélkül ettük, és senki nem panaszkodott).
És amíg sültek a zöldségek, felszeleteltem, kiklopfoltam a karajt, fűszereztem és pihentettem, amíg a cékla/tök 85%-os készültségű lett.

Hirtelensült hús

Hozzávalók:
  • kb. 80 dkg karaj (egyben! - én szeleteltem fel, mert vékonyabbra vágom, mint a hentes)
  • fokhagymagranulátum (a gyorsaság kedvéért, egyébként friss fokival csináltam volna)
  • liszt
  • zsír
Elkészítés:
  1. Tehát, felszeleteltem a húst, kiklopfoltam, és meglocsoltam rozmaringos olívaolajjal, megszórtam fokhagymagranulátummal és sóztam. Így hagytam állni vagy fél órát.
  2. (Amikor már majdnem készen volt a cékla) vastag falú serpenyőben pici zsírt melegítettem. A húst lisztbe forgattam, és a serpenyőben hirtelen átsütöttem az egyik, majd a másik oldalát is (itt-ott pirosasra pirult, de most még időben eszembe jutott, hogy nem szabad egyenletes pirosra sütni, mert cipőtalp keménységre szárad. Így most kellően szaftos lett, és finom!).
A leves kellemesen pikáns, nem tolakodóan fűszeres lett. A céklára azt mondta a férj, hogy rosszabbra számított. :) Ez már eleve dicséret egy krumplin és rizsen szocializálódott férfiembertől! A hús pedig kivételesen finom, jó fokhagymás és szaftos. Dugig ettük magunkat! :D

Egészségünkre (máskor is)! :P


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése